10 overbodige babyspullen

Hoera! Lucas is vorig weekend 4 jaar geworden. Dat betekent ook dat wij al 4 jaar mama en papa zijn. Tijd om eens te evalueren welke babyspullen niet zo nuttig zijn...

1) Een parasol voor de kinderwagen/buggy
Toen Lucas pas geboren was, gingen wij trots wandelen met onze kinderwagen. Maar oei, de zon scheen in zijn oogjes. Dus wat doe je dan? Een parasol kopen! Wat hebben wij gevloekt op dat ding! Elke keer als je een andere straat insloeg, moest je de parasol draaien en dan nog deed het ding zijn werk niet helemaal. Toen zag ik op internet dat er ook speciale doeken bestaan die je op je kinderwagen/buggy kunt hangen. Die zijn veel efficiënter en handiger. En je kunt natuurlijk ook gewoon een tetradoek aan de kinderwagen hangen.

Amélie doet een dutje onder de doek.

2) Een babycook
Er bestaan heel wat chique keukenmachines voor baby's, maar eigenlijk heb je die niet nodig. Wij hebben bij beide kindjes een eenvoudige kom gebruikt om te stomen in de microgolf. De gestoomde groenten gaven we ofwel in stukjes à la Rapley, ofwel pureerden we ze met een staafmixer. Dat is weinig werk en minder afwas. En een paar honderd euro goedkoper ook.

3) Snoetenpoetsers
Speciale wegwerpdoekjes om het gezicht van je kind proper te maken, dat heb ik eigenlijk nooit echt begrepen. Ze kosten geld, zorgen voor extra afval en je kunt die vuile snoet toch gewoon met een (nat) doekje of slabbetje schoonmaken?

4) Bedomranders
In de folders van kinderwinkels zien ze er supermooi uit, die stoffen bedomranders voor babybedjes. Vooral dan met bijpassende lakentjes erbij. Maar je hebt dit niet nodig. Meer nog, het is zelfs gevaarlijk in verband met wiegendood. Dus hou een babybedje maar sober en luchtig. Dat is veel gezonder voor je baby. Leef je liever uit met mooie lakens, leuk behang of andere decoratie voor de kinderkamer. Maak bijvoorbeeld eens zelf iets.

5) Trillende wipstoeltjes
Ik kan me voorstellen dat ouders met een huilbaby een trillend wipstoeltje goed kunnen gebruiken om toch af en toe even wat rust te hebben, maar die stoeltjes kosten handenvol geld en het enige wat je baby echt wil, is geknuffeld worden door mama of papa. En wat is er nu leuker dan je baby knuffelen?

Toen Lucas nog een baby was, heb ik dikwijls zo gezeten met hem.

6) Een borstkolf
Een nuttig en zelfs onmisbaar product voor mama's die borstvoeding geven, zeker als ze weer gaan werken. Maar ondanks dat ik in totaal elf maanden op het werk gekolfd heb, heb ik nooit zelf een kolftoestel gekocht. Waarom zou ik? Ik kon het eerst gratis en daarna goedkoop van het ziekenfonds huren. Weer een toestel minder in huis.

7) Melamine bordjes
Melamine bordjes met schattige figuurtjes erop zijn heel mooi! Maar wij hebben al snel gemerkt dat "quasi onbreekbaar" betekent dat het bord toch kapotgaat als het van een hoge eetstoel valt. Bovendien vervagen de prentjes als je de bordjes in de afwasmachine steekt. En nog meer spullen met de hand afwassen, wie wil dat nu?

Toch één melamine kommetje dat de tand des tijds doorstaan heeft. Zie Lucas kijken...

 8) Een poedermelkdoosje
Toen we begin 2013 onze geboortelijst gingen opstellen, beweerde de vrouw van de winkel dat ik ooit sowieso zo'n torentje zou nodig hebben om melkpoeder te bewaren voor onderweg. Gelukkig heb ik toen niet naar haar geluisterd. Wij zijn na een jaar borstvoeding rechtstreeks op volle melk overgeschakeld. Geen poedermelk voor ons. En als je toch voor kunstvoeding kiest, kun je altijd nog zo'n doosje gaan kopen.

9) Luiertas
Ik zal zeker niet ontkennen dat je een tas nodig hebt voor onderweg, maar dat hoeft geen dure speciale luiertas te zijn. Wij gebruiken nu een eenvoudige grote tas en dat vind ik handiger dan zo'n speciale zak. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

10) Massa's kleertjes
Ik hou van babykleertjes! Niks zo leuk als je kleine uk mooi aankleden. Maar je hebt echt geen massa kleren nodig. Wij doen één à twee keer per week een donkere was, dus de kinderkleren zijn snel weer klaar voor gebruik.
Bij Amélie had ik me (meer dan bij Lucas) voorgenomen om voor duurzaamheid te kiezen. Zo heb ik een aantal spullen tweedehands gekocht, hergebruik/upcycle ik dingen van Lucas, heb ik zelf wat kleren gemaakt en probeer ik ecologische merken te kiezen als ik toch iets nieuws koop. Op de foto hieronder zijn 13 van de 23 kledingstukken tweedehands, zelfgemaakt of van een groen merk.

Amélies kleerkast. Een deel zit nog in de was, maar dit geeft al een idee.

Zelfs zonder deze tien aankopen zul je merken dat je voor een baby nog méér dan genoeg spullen moet/kunt kopen. Denk maar aan een kinderwagen, autostoeltjes, box, eetstoel enzovoort. Maar met het geld dat je uitspaart door de bovenstaande dingen niet te kopen, kun je misschien wel een betere kwaliteit kopen.
Welke babyspullen vonden jullie nutteloos?

5 opmerkingen:

  1. Fien Uytterhoeven21 maart 2017 om 15:55

    Toch eventjes 2 dingetjes opmerken Kathleen :) Een tetradoek of iets anders over de kinderwagen of maxi cosi spannen kan ook voor verstikkingsgevaar zorgen en eten bereiden in de microgolf is niet zo super vanwege de golfen, dan toch liever in een kookpot op het vuur. Ik doe het zelf ook soms hoor, maar op een blog zou ik het niet aanraden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een tetradoek is ademend en je moet altijd voor ventilatie zorgen én toezicht houden. Maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Bovendien sluit onze doek niet af en is er dus geen gevaar.
      En dat van die microgolf... dat argument hoor je de laatste tijd niet veel meer. Wij gebruiken de microgolf trouwens alleen als de kindjes iets anders eten dan wij.

      Verwijderen
  2. Ik zou mijn kolf erg gemist hebben. Via het ziekenfonds kon ik zo'n grote bak huren maar daar zag ik mij niet mee sleuren naar het werk, een jaar lang... babyCook veel gebruikt maar tweedehands gekocht. Nog op het niet-nodig lijstje: babyfoon en bumba seat...😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een parasol voor op de buggy vonden wij wel handig. Die was eenvoudig te verplooien afhankelijk van de stand van de zon.
    Wat de bordjes betreft ben ik het met je eens dat ze zeker niet onbreekbaar zijn, maar wij hebben er toch enkele gekocht. Echte borden gaan toch nog sneller stuk hé ;-)
    Een poedermelkdoosje had ik nodig toen ik stopte met borstvoeding en het melkpoeder afgemeten mee moest naar de crèche. Maar dat heb ik ergens tweedehands op de kop getikt toen ik het nodig had.
    Een luiertas moet inderdaad niet. Gewoon een tas met veel vakjes is wel handig. Nu bij onze tweede spruit neem ik die vaak zelfs niet meer mee, maar gebruik ik een pamperzakje (gemaakt volgens madame zsazsa haar handleiding); dat past in de meeste handtassen of in de zijdeur van de auto.
    Een babyfoon zoals hierboven gezegd vinden we wel handig, maar een bumba seat is inderdaad overbodig.
    En zo zal iedereen wel het ene nuttiger vinden dan het andere, maar je hebt gelijk dat er veel is wat niet per sé nodig is, alhoewel ze je dat graag willen doen geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vochtige doekjes vind ik zelf wel handig voor onderweg. Thuis gebruiken we washandjes voor het gezicht, en zolang er nog pampers aan te pas kwamen wasbare doekjes en een plantenspuit :-p
    Totaal onbruikbaar: speciale mandjes om flesjes in de vaatwas te steken, 2x gebruikt. Ze kunnen er veel makkelijker gewoon in! En een afdruiprekje speciaal voor babyspullen. Nooit gehad en nooit gemist!
    Babycook was voor mij een must-have en wel veel geniet van gehad. Net als die torentjes voor melkpoeder, maar dat ligt er misschien aan dat wij veel op stap gaan en dochter vanaf 3 maanden geen borstvoeding meer kreeg...
    Ook niet nuttig: thermospapfles... beter warme papfles (met water) in isolerend zakje steken. Kan je een paar uur later op goeie temperatuur nog melk van maken ;-)
    Amai, ik denk dat iknog even kan doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen