Het verhaal achter Maan & Mini

Mijn favoriete model, onze eigen Amélie. <3

Jullie hebben hier vorige week kunnen zien hoe de eerste collectie van Maan & Mini werd gelanceerd. Maar hoe is Maan & Mini eigenlijk ontstaan? Dat vertel ik vandaag.

Na mijn studie Vertaler/Tolk ben ik meteen aan de slag gegaan als ondertitelaar. Die job heb ik zeven jaar lang met veel plezier gedaan. Zoals ik hier ook al zei, ben ik een beetje tv-verslaafd, dus die job was op mijn lijf geschreven. :-)

Maar toen sloeg de crisis toe in de ondertitelsector en verloren we onze grootste klant. Er moesten moeilijke beslissingen genomen worden en ook ik nam met pijn in het hart afscheid. Maar een einde betekent ook een nieuw begin. Na maanden nadenken en twijfelen besloot ik mijn passie voor naaien en mijn hart voor het milieu te combineren.


Het idee achter Maan & Mini was geboren! Ik ergerde me al een tijdje aan de verspilzucht in onze consumptiemaatschappij. Denk nu vooral niet dat ik een hippie ben die maar vijf kledingstukken bezit, maar trop is te veel en te veel is trop. En hoe kun je beter de wegwerpmaatschappij bestrijden dan door afval om te toveren in iets nieuws, oftewel upcycling!


Met dat idee begon ik een eerste collectie uit te werken. Ik ben op zoek gegaan (bij vrienden en in tweedehandswinkels) naar effen T-shirts voor volwassenen. Die werden vervolgens helemaal uit elkaar gehaald, gezeefdrukt en met een zelfontworpen patroon weer in elkaar gezet. Daarna kwamen er ook nog strikjes van restjes stof.

Achter de schermen van de fotoshoot. Lucas, Maithé en Liv kennen elkaar van school.

Maar een stapel genaaide kleren is niet genoeg, er moesten ook nog een
naam en logo komen, mooie foto’s, een website en reclame. Als eenmanszaak probeer ik zo veel mogelijk zelf te doen en dat is enorm leerrijk! We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar ik ben heel trots op mijn eerste collectie en ik hoop dat jullie ze even leuk vinden als ik!


Ondertussen blijf ik ook naaien voor mijn kinderen, mijn man en mezelf, dus stay tuned! Volgende week verschijnt hier mijn bijdrage aan de Sew Challenge.


Meer info over de missie van Maan & Mini vind je hier: www.maanenmini.be/onze-missie-de-winnaar-van-de-giveaway/
Je kunt Maan & Mini ook volgen op Facebook en Instagram

2 opmerkingen: