Uit de oude doos - babyspullen voor Amélie

Zoals ik hier al zei, ga ik elke maand even terug in de tijd. Deze keer neem ik jullie mee naar de periode vlak voor ik begon te bloggen. We spreken het voorjaar van 2016, rond de periode dat Amélie is geboren. Dus met andere woorden: babykleertjes!

Toen ik in 2013 van Lucas beviel, naaide ik nog niet zo heel lang. Dus voor hem heb ik niet veel kleertjes genaaid. Wel een tas voor de crèche, een verschoonmatje, slaapzakken en suikerbonen. Tegen dat Amélie er dus aankwam in 2016 wou ik graag een paar kledingstukken voor haar maken. Een extra motivatie was dat ik nu eindelijk jurkjes en rokjes kon naaien!

 Liv-rokje van Sofilantjes
Dit piepkleine rokje kon ik met een restje stof maken. Dat is het voordeel van babykleren: weinig stof nodig. De Liv-rok is een gratis patroon dat al vanaf maat 56 begint. En dat is dan ook de maat die ik gebruikt heb. Echt praktisch is dat niet, een rokje voor een pasgeboren baby, maar ach ja. Het rokje is zo klein dat het zelfs past voor een Baby Born-pop. Die heeft nu een stijlvolle outfit gekregen. :-)

Dit is dus Amélie, niet de pop.

  Babylegging van Emma & Mona
Deze babybroekjes zijn heel populair en met reden. Een (gratis) patroontje dat vlug in elkaar steekt, heerlijk zacht is voor malse babybeentjes en überschattig is. Ik heb er in totaal drie gemaakt, in twee verschillende maten.

De linkse broek is gemaakt met een superzacht restje sweaterstof, de tweede broek is de Stickly Rockers-stof van Zonen09 en de rechtse broek is geüpcycled van een zwangerschapsjurkje van mij.


 Ted-kruippakje van La Maison Victor
Nog eens een praktischer model dan jurkjes en rokjes. Het enige nadeel was dat het net mooi weer werd toen Amélie in deze maat paste. Dus uiteindelijk heeft ze het pakje niet zo dikwijls aangehad. Ik heb hem nu doorgegeven aan mijn toekomstige neefje, dus misschien heeft die er nog plezier van.


One to Hug van Mind the Whale
Nog zo’n klassieker onder de babynaaisels. Om te vieren dat ik een meisje kreeg, wou ik graag een meisjesachtig jasje. En daar was de One to Hug echt perfect voor. Amélie heeft het jasje een hele tijd gedragen. Elke keer als ze het aanhad, werd ik er vrolijk van.



Slaapzak van De Dromenfabriek
Dit is eigenlijk nog een maaksel voor Lucas, maar het blijft schattig. Ik heb toen Lucas klein was een hele reeks slaapzakjes voor hem gemaakt. Net zoals met een jas heb je daar elke dag plezier van.


Grace-jurk van Emma & Mona
Het schattigste en kleinste jurkje in Amélie haar kast. Ik ben nog altijd verliefd op dit jurkje. Op de foto is het misschien moeilijk in te schatten, maar dit maatje 68 is echt piepklein! Ook dit jurkje is gemaakt met een restje stof uit mijn stoffenkast. Toen deze maat te klein werd, heb ik met hetzelfde patroon een doopjurkje en een peplum-topje gemaakt. En ook dit toppatroon is gratis, dus bedankt, Griet!

De knopen op de achterkant.

Rokje met strik uit Allemaal Rokjes
Nog een patroontje waar ik niet aan kon weerstaan. Het boek Allemaal Rokjes heb ik al sinds ik begon met naaien. Toen Amélie geboren was, besefte ik dat ik nu ook de kinderrokjes kon uitproberen. Dit model is zonder patroon en gemaakt met een restje van mijn jurk voor het trouwfeest van mijn broer (waarover later meer).


Jurkje van rompertje
Dit laatste stuk is een upcycling-project. Ik heb een rompertje van Lucas (waarvan de onderkant stuk was) gecombineerd met een oude jeans van mij. Zo is het een jurkje geworden. Ik ben er niet helemaal tevreden van, maar het was een leuk experiment.


 Binnenkort mag ik weer aan de slag met babykleren, want ik word tante van een jongetje! Dus ik begin alvast na te denken over patronen. Suggesties zijn welkom! 

3 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuke kleertjes! En ze passen zo goed. Hoe doe je dat? Meet je het kindje toch op, of ga je uit van de standaard maten? Ik ben namelijk kleertjes aan het maken voor m'n nichtje, maar die lijken tot nu toe steeds te kort / te breed / te lang etc te zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Maroeska! Wat lief! Ik naai vaak tijdens dutjes, dus opmeten is niet altijd een optie. Meestal maak ik de kleren een beetje op de groei, dan passen ze uiteindelijk wel. Soms moet ik wel de broekspijpen oprollen, maar verder lijken mijn kinderen in standaardmaten te passen. De patronen die ik gebruikt heb, hebben ook gewoon een goeie pasvorm. En anders kun je achteraf vaak nog wel iets inkorten of versmallen.

      Verwijderen
  2. Stuk voor stuk leuke naaisels. Fijn om daar even op terug te blikken!

    BeantwoordenVerwijderen