Een verjaardagsjurk voor Amélie

Een slordige twee jaar geleden vroeg ik na de bevalling voorzichtig aan Daan: Is het echt een meisje? Yessss! Na jarenlang prachtige jurkjes te zien passeren op naaiblogs had ik eindelijk ook zelf een dochter om jurkjes en rokjes voor te maken. Versta me niet verkeerd, ik naai ook heel graag voor Lucas, maar ik ben altijd al een echt jurkenmeisje geweest.


Vlak voor Amélie haar geboorte (terwijl ik ongeduldig zat te wachten) heb ik een Grace-jurkje van Emma & Mona gemaakt, maar let's face it, baby's en jurkjes gaan niet goed samen. Niet zo handig en jurkjes vallen ook gewoon niet mooi bij een liggende baby. Dus toen Amélie vorig jaar richting maatje 92 begon te gaan, kon ik eindelijk Stof-voor-Durf-het-Zelvers 2 (het jurkenboek bij uitstek) kopen en me verheugen op kleerkasten vol schattigheid.

Uiteindelijk heeft het tot 2018 geduurd voor ik tijd had. Amélie haar tweede verjaardag leek me de ideale gelegenheid. Ik had al een tijdje een leuk stofje van Cotton + Steel klaarliggen dat ik op 2nd Hand (Made) gevonden had. De stof is oudroze met een soort zilveren regen. Zo mooi!

De twee jarigen. <3

SVDHZ2 werkt volgens een à la carte-principe. Ik koos voor een combinatie van Marie, Lotte en Louise met kapmouwen in maat 98 (wel serieus ingekort). Met andere woorden: een jurkje met contrasterende schouderinzetten, achteraan een blinde rits, kapmouwtjes en een gerende rok met rimpels. Het oudroze stofje kon wel wat pit gebruiken, dus ik vond in mijn voorraad een stukje grijze stof dat er mooi bij paste. De voering is trouwens een stuk oud gordijn. :-)

Linkerpop in Liv-rokje van Sofilantjes (zie hier), rechterpop met nieuwe jurk.
Het poppenbedje was vroeger van mij en heeft mijn vader opnieuw geverfd voor Amélie.

Omdat Amélie zo dol is op haar pop, heb ik met het overschot van de stof een poppenjurkje gemaakt. Zonder twijfel het kleinste kledingstuk dat ooit vanonder mijn naaimachine rolde! Ik vond niet meteen een geschikt patroontje en heb dan maar het kruippakje dat de pop aanhad op de stof overgenomen en er een rimpelrokje aan vastgemaakt. Het poppenjurkje sluit achteraan met drukknopen. Een blinde rits vond ik erover voor een pop.

Foto door mijn schoonmoeder.

Wat vinden jullie ervan? Amélie was dolgelukkig toen ze het jurkje voor het eerst zag. "Moooooi", zei ze zelfs. En Amélie blij, mama ook blij. Dat haar pop dezelfde jurk heeft, vindt ze maar raar. Ach ja, de pop ziet er een stuk stijlvoller uit dan daarvoor en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Er zullen hier zeker nog jurkjes volgen, voor Amélie en wie weet ook nog voor de pop.

2 opmerkingen: