Stap voor stap naar zero waste


Het is hier een tijdje stil geweest. Niet dat ik al die tijd met mijn duimen heb zitten draaien. Ik heb een grondige grote schoonmaak gedaan, veel genaaid (waarover later meer), Maan & Mini afgesloten (zie hier) en een beetje gesukkeld met mijn gezondheid. Niks om je ongerust te maken, voornamelijk kleine kwaaltjes.

Een zero waste-cadeau voor mijn moeder: wasbare wattenschijfjes

Voor mijn verjaardag kreeg ik het boek Zero Waste Home van Béa Johnson. Ik was me al een tijdje aan het verdiepen in afvalvrij leven, maar dankzij dit boek zijn m'n ogen nog meer opengegaan! Wat mij vooral zo aantrekt in haar werkwijze, is dat Johnson groen probeert te leven zonder in te boeten aan stijl. Die twee dingen kunnen volgens mij perfect samengaan en zullen ook meer mensen stimuleren om hun groenste beentje voor te zetten.

Kraantjeswater van de tap

Johnson houdt het graag zo eenvoudig mogelijk en dat klonk mij als muziek in de oren. Het kwam dan ook heel goed uit dat ik tijdens mijn grote schoonmaak een boel spullen had weggedaan en mijn huis beter had georganiseerd. Een aantal dingen doe ik trouwens al langer: kraantjeswater drinken, wasbare luiers gebruiken en groenten en fruit kopen met mijn eigen zakjes.

Een afvalvrije buit bij de bakker

Dankzij dit boek ben ik nog een stap verder gegaan en probeer ik nu zo veel mogelijk voeding in bulk te kopen (op de markt of in een verpakkingsvrije winkel), heb ik mijn eigen broodzakken genaaid en komaf gemaakt met keukenrol, papieren servetten en overbodige verpakkingen. Ik heb nu ook altijd een opvouwbare koffiebeker (zie foto bovenaan rechts) en een stoffen servet in mijn handtas en heb meestal een flesje met kraantjeswater bij me.

DIY zakdoeken van restjes uit mijn stoffenkast

Meer inspiratie vond ik trouwens in de bibliotheek. Daar zag ik het boek Leven Zonder Afval van de Nederlandse Emily-Jane Lowe en Groeten uit Transitië. Lowe heeft zelf ook Zero Waste Home gelezen en geeft in haar boek massa's eenvoudige tips en recepten. Zo ontdekte ik dat je je gezicht kunt wassen met olijfolie (klinkt vreemd en plakkerig, maar het werkt geweldig) en heb ik de tortilla's uit Zero Waste Home gebakken. Dat was een verdeeld succes: ze waren heerlijk, maar ik ben geen kei in deeg kneden en uitrollen (met een ontplofte keuken als gevolg).

Zelf sinaasappelsap maken en tortilla's bakken

In de maand mei deden meer mensen hun best om afval te vermijden. Dankzij Mei Plasticvrij kreeg het onderwerp veel aandacht in de pers. En dat is uiteraard goed nieuws! Nu mei voorbij is, moeten we ons best blijven doen. Voor mij voelt het alleszins heel goed om inkopen te doen zonder afval en om te kiezen voor kwaliteit.

Ook zin gekregen om mee te doen?
Op de volgende sites vind je veel inspiratie en tips
en ik heb een speciaal Pinterest-bord over het onderwerp:

www.zerowastehome.com
www.goingzerowaste.com
www.meiplasticvrij.be
www.pinterest.com/maanenmini/groener-leven

2 opmerkingen:

  1. Super leuk om je aanpassingen te zien! Ben er zelf ook enorm hard mee bezig (en blog er soms over) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof om zo met onze omgeving om te gaan !!!

    BeantwoordenVerwijderen